Стратегии за персонализация в дигиталния маркетинг

Не е достатъчно да си голям бизнес, нито утвърден бизнес, нито оригинален стартъп – в днешния дигитален пейзаж компаниите са принудени да правят чудеса от храброст, за да задържат клиентите си и непрекъснато експериментират с иновативни начини да се откроят от конкуренцията. Един от най-ефективните методи за постигане на това е чрез персонализация. Маркетинговите активности трябва да бъдат приспособени към уникалните нужди и предпочитания на отделните потребители, защото те вече просто го очакват. Затова и 33% от маркетинг специалистите смятат, че персонализирането е сред ключовите инструменти на маркетинга на бъдещето, 74% от тях са на мнение, че правилно насочената персонализация увеличава ангажираността на клиентите и води до средно увеличение от 20% на продажбите.

Персонализирането може да приеме много форми – от препоръки за продукти и насочена реклама до персонализирани имейли и ландинг страници. Тъй като технологиите и анализите на данни продължават да се развиват, персонализирането става все по-мощен инструмент и Ви препоръчваме да заложите на него, ако искате да изпъкнете сред пренаселения дигитален пазар. И най-добре, обърнете се към специалисти като нас, които могат да Ви посъветват как да го направите.

 

Кои са предимствата на персонализацията в дигиталния маркетинг?

 

Предимствата на персонализацията в дигиталния маркетинг са няколко. На първо място можем да говорим за

по-добро разбиране на клиента и неговите нужди, което при добър анализ може да доведе и до

подобрено потребителско изживяване, а от там и към

повишена ангажираност на клиентите към марката и процент на реализация. Всички те заедно водят към

изпъкване на фона на конкуренцията.

Благодарение на персонализиран дигитален маркетинг Вашата компания може да разбере по-добре нуждите и предпочитанията на клиентите си. Ако внимателно анализирате данните за поведението им, можете да идентифицирате модели и тенденции, които да Ви помогнат да създадете по-ефективни маркетингови кампании и продуктови предложения. Ако адаптирате взаимодействието си с клиентите въз основа на уникалните им нужди и предпочитания като създавате персонализирано изживяване, то ще повиши удовлетвореността и лоялността им.

Когато клиентите почувстват, че техните интереси и предпочитания са разбрани, е по-вероятно да направят покупка, а в дългосрочен план да се ангажират с Вашата марка и да Ви се отблагодарят с положителен маркетинг от уста на уста. Проучване на Epsilon показва, че персонализираните имейли са с шест пъти по-висок процент на транзакции от неперсонализираните имейли. Не бива да забравяме, че не всички компании залагат на персонализацията – така че тези, които я правят и то умно, получават точки пред конкуренцията.

 

Какви видове персонализация има в дигиталния маркетинг?

 

Персонализирани имейли

Персонализирани имейли

Всички ние получаваме персонализирани имейли, които достигат до нас въз основа на нашето поведение като клиенти, предпочитания и демографски данни. Някои от тях съдържат препоръки за продукти, специални оферти въз основа на историята на покупките ни или насочено съдържание. Освен да изразявате лично отношение към клиентите си, можете да ги провокирате да Ви отговорят какво биха искали да четат в имейлите от Вас чрез кратки анкети например.

 

Персонализирани реклами в социалните медии

Персонализирани реклами в социалните медии

Социалните медии предлагат богати възможности за създаване на персонализирани реклами за специфични аудитории. Като използвате  демографски данни и информация за интереси и поведение, можете да създадете реклами, които говорят лично на хората и увеличават вероятността от ангажираност и реализация.

 

Персонализирано съдържание на сайтове и препоръки за продукти

Персонализирано съдържание на сайтове и препоръки за продукти

Ако разполагате с данни за потребителското поведение, можете да персонализирате съдържанието на сайта си и препоръките за продукти въз основа на историята на сърфирането и покупките на всеки отделен посетител. Персонализираното потребителско изживяване увеличава вероятността за реализация.

 

Персонализирани мобилни насочени известия

Персонализирани мобилни насочени известия

Проследяването и анализът на поведението на дадено лице в мобилно приложение също може да доведе до създаване на персонализирани насочени известия като например персонализирани препоръки за продукти, специални оферти или напомняния. Те също могат да увеличат ангажираността и да стимулират реализациите.

 

Стратегии за персонализация в дигиталния маркетинг

 

Събиране на потребителски данни

Потребителски данни се събират обикновено чрез проучвания, анализ на сайта и историята на покупките. Проучванията могат да се използват за събиране на директна обратна връзка относно предпочитанията на клиентите, докато инструментите за уеб анализ могат да проследяват използването и поведението на уебсайта, за да получате представа какво съдържание и продукти са най-популярни. Данните за историята на покупките също могат да спомогнат да разберете по-добре предпочитанията на клиентите и поведението им при покупка.

 

Анализ и сегментация на потребителски данни

Анализът на потребителските данни и последвалата сегментация са основни за създаването на персонализация в дигиталния маркетинг. Събраните данни могат да бъдат групирани в по-малки групи с различна специфика въз основа на подобни черти или поведение, географско местоположение, демография и психография. Въз основа на това можете да създадете по-целенасочено и персонализирано съдържание за всяка група, защото така е по-вероятно то да се доближи до конкретните нужди на хората и да стимулира ангажираността.

 

Създаване на насочено и персонализирано съдържание

Насоченото и персонализирано съдържание може да включва персонализирани съобщения с визуални елементи, както и препоръки за продукти или услуги въз основа на интересите и поведението на клиента. Един от начините за създаване на насочено и персонализирано съдържание е чрез динамично съдържание, което позволява различно съдържание да се показва на различни потребителски групи. То може да се основава на поведението на клиента, като предишни покупки, или демографски данни, като възраст или местоположение. Освен това персонализирането може да включва използване на името на клиента или други негови лични данни в имейли или друго средство за комуникация, за да накара клиента да се почувства видян и разбран.

 

Използване на инструменти за маркетинг автоматизация

Инструментите за маркетинг автоматизация са от съществено значение за персонализацията в дигиталния маркетинг, тъй като те могат да ви помогнат да доставите правилното съобщение до подходящия потребител в точното време. Чрез популярен инструмент за маркетингова автоматизация като CRM (системата за управление на взаимоотношенията с клиенти) ще управлявате и анализирате потребителските данни, сегментирате Вашата аудитория и автоматизирате персонализирани видове комуникации. Ако използвате CRM, за да сегментирате списъка си с имейли въз основа на фактори като местоположение, история на покупките или поведение при сърфиране например, след това можете да изпратите насочени имейл кампании до всеки сегмент.

Чатботовете също са важен инструмент за автоматизация за персонализиране. Те могат да се използват за персонализиране на взаимодействията с клиентите в реално време, например чрез препоръчване на продукти въз основа на тяхното поведение при сърфиране или отговаряне на често задавани въпроси.

Когато се внедрят правилно, чатботовете могат да подобрят изживяването на клиентите, да увеличат ангажираността и в крайна сметка да стимулират реализациите.

 

Предизвикателства пред персонализацията в дигиталния маркетинг

 

Освен предимства, персонализацията води със себе си и предизвикателства.

Когато говорим за поверителност на данни например потребителите все по-често отказват да дадат достъп до тях, защото съществува риск тяхната информация да достигне до външни лица и да доведе до кражба на самоличност или други измами. Затова компанията Ви трябва да създаде ясна политика за поверителност и процедура за включване, които дават възможност на потребителите да контролират каква информация се събира и как се използва. Необходимо е също така да гарантирате, че спазвате всички съответни закони и разпоредби за поверителност на данните, като Общия регламент за защита на данните (GDPR).

Събирането на достатъчно потребителски данни също може да е трудно. Този процес може да бъде скъп и да отнеме доста време. Не всяка компания може да си позволи да инвестира в инструменти за анализ или специалисти, които да събират и анализират потребителските данни. Но дори да съберете достатъчно данни, те може да се окажат непълни, остарели или неточни, което може да доведе до грешно персонализиране. Един внимателно програмиран чатбот може да бъде полезен при събирането и анализирането на потребителски данни, тъй като може да общува с клиентите в реално време, да събира информация и да предоставя препоръки.

Въпреки че персонализирането може да подобри потребителското изживяване, то може да носи и рискове. Ако не познавате в дълбочина своите клиенти, бихте могли да създадете персонализация, която не само не достига до заложената цел, но дори обижда клиента. Представете си компания за дрехи, която препоръчва неподходящи за стила или размера на клиента артикули въз основа на неточни данни. Един от начините да се минимизира подобен риск е потребителите да имат възможност да се откажат от персонализацията или да коригират предпочитанията си според нуждите.

Колкото и да говорим за ползите от персонализацията, не бива да забравяме, че е важно да намерим точния баланс между нея и поддържането на последователност на марката. Не може да нарушаваме цялостното послание и имидж на марката. Ако усилията за персонализиране доведат до съдържание, което изглежда несъвместимо с марката, това може да доведе до объркване и липса на доверие от страна на клиентите.

В дигиталния маркетинг персонализирането се използва за създаване на по-смислено и вълнуващо взаимодействие с клиентите, което води до повишена ангажираност, проценти на реализация и подобрено потребителско изживяване.  Персонализацията може да се приложи в дигиталните маркетингови стратегии чрез събиране, анализи и сегментиране на на потребителските данни, създаване на насочено и персонализирано съдържание и използване на инструменти за маркетинг автоматизация. Тези стратегии могат да помогнат на бизнеса да създаде по-персонализирано изживявание, които е в съответствие с нуждите и предпочитанията на клиентите.

НАДГРАДЕТЕ ДИГИТАЛНИЯ МАРКЕТИНГ НА ВАШИЯ БИЗНЕС