106 милиона лева е пазарът на интернет реклама в България през 2017 г.

AdEx 2017 е най-новият годишен отчет за тенденциите в дигиталния бранш в България.

Пазарът на дигитална реклама расте с 16%

Нетният пазар на интернет рекламата у нас е порастнал до малко над 106 млн. лева за 2017 г., което отново демонстрира тендециите за плавен, но стабилен ръст в сектора. Това показват данните на отчета AdEx 2017, събрани в проучване на базата на официални данни от някои от основните агенции и медийни групи в страната, сред които и Digital Marketing Group.

Според статистиката този ръст се дължи основно на увеличаване на разходите за реклама в три основни групи – Google търсене (с 21%), Facebook (30%) и YouTube (23%).

Мобилната реклама отново води в резултата

Световната тенденция за ръст на мобилната реклама не подминава и България. През 2017 г. фирмите са похарчили с 38% повече в мобилна реклама, спрямо предходния период, за сметка на дисплейната десктоп реклама. За сравнение последния отчет на IAB Европа за 2017 г., който излезе в края на миналата година, отчете ръст от близо 46%.

На практика това означава, че макар България все още е в ролята на догонваща в сравнение с общите европейски тенденции, данните ни дават основание да смятаме, че ръстът в мобилната реклама ще продължи в тази, а вероятно и в следващата година. За рекламодателите това означава, че ще трябва да обърнат по-сериозно внимание на мобилните формати.

Facebook и Google с най-висок ръст и в абсолютна стойност

Както предходния, така и в този период най-голям дял от разходите за дигитална рекама са направени в двата гиганта – Гугъл и Фейсбук, който заедно получават около 64% от нетните приходи за реклама.

За Facebook реклама през 2017 г. са похарчени 6,6 млн. лв. повече от предходната година, което представлява около 30% увеличение. Сериозно е и увеличението на инвестициите в Google търсене – с 4,1 млн. лв. Другият голям победител от миналата година YouTube е получил с 23% повече или допълнително 2,1 млн. лв. спрямо предходната година.

Ръст се забелязва и при всички останали канали като CPC, CPA, обяви и справочници, нейтив и PR публикации и други – общо около 1,4 млн. лв. са похарчени допълнително тази година. Като най-високо е увеличението при нейтив и PR публикациите – 47% (или около 700 хил. лв.).

AdEx2017
Данни от AdEx2017 за дигиталната реклама в България

Важно е да отбележим, че дисплейната реклама заема 86% от всички приходи в дигиталния сектор. Останалите 14% се разпределят между нейтив и PR публикациите (5%), CPC и CPA (4%), обяви, справочницим, имейл и други (около 5%).

Горещата програматик тема

Програматик се превръща във все по-гореща тема в страната и всички специалисти в бранша очакват сериозно повишение на дяловете реклама закупена чрез програматик в близкото бъдеще. Изглежда, обаче програматик е все още сравнително непознат за рекламодателите и като част от нетната дисплей реклама има изключително нисък дял. Добрата новина е, че данните за 2017 г. потвърждават световната тенденция – програматик рекламата расте с 43% спрямо предходния период. Очакваме все по-голяма част от рекламодателите да заложат на програматик платформите, които осигуряват голяма гъвкавост и по-голяма степен на прецизност при таргетиране.

Какви са изводите за дигиталната реклама у нас

България все още се намира в ролята на догонващ световните и европейски тенденции в дигиталния бранш. Тенденциите за увеличаване на мобилната реклама, ръста при YouTube и програматик решенията са ясен показател за това.

Ако все още се колебаете как да разпределите своя дигитален бюджет, специалистите на Digital Marketing Group, са винаги на разположение за консултации. Потърсете ни на welcome@digital-marketing.bg или тук.

AdEx 2017 се извършва по поръчка на IAB България от IPSOS Bulgaria за периода 01.2017 –12.2017 г. и е представително за дигиталния бранш в страната.


Natalie Kirilova

Дигитален ентусиаст и предприемач, който освен всичко друго обича и да пише на тема маркетинг.

All author posts