Дигитални стратегии за излизане в чужди пазари – Част 2: Реклама и социални медии

Миналия месец стартирахме статия за особеностите в дигиталния маркетинг, когато брандовете са решили да излязат на нов пазар извън родния си. Темата обаче е твърде обширна и не се събра в един материал. Затова днес искаме да допълним текста с малко разсъждения по въпроса за рекламата и социалните медии, когато бранда се разширява на международните пазари.

Дигитални стратегии при излизане на международните пазари

Рекламата трябва да се подбере внимателно

Да планирате правилно действията си по уеб сайта и неговата оптимизация е първата важна и необходима стъпка при излизане на международните пазари. Това беше и темата на предишната ни статия от цикъла, която можете да намерите като кликнете тук. А когато сте готови, можете да подпомогнете бранда си и с малко реклама. Маркетинговата теория твърди, че фирмите, инвестирали повече средства в началния етап на развитието на бранда си, обикновено жънат повече успехи. Разглеждайте излизането на бранда Ви на новите пазари в чужбина като точно едно такова начало. Стратегията Ви трябва да бъде ориентирана към бизнес моделите, съпровождащи един млад бранд, дори той да е добре развит на собствения пазар.

В стратегията си заложете на две основни концепции – brand introduction и brand awareness. Новите Ви потребители не познават бранда и до момента вероятно изобщо не са чували за него. Основната Ви задача сега е да им кажете, че такъв бранд съществува, след това ще имате достатъчно време да представите и детайлите.

Защо да използвате дигитален маркетинг в комуникационната си стратегия?

Вече сте наясно, че за успешното въвеждане на нов продукт на пазара, се налага да вложите малко повече време и ресурси. Ако се чудите дали да добавите дигиталните канали към комуникационния си микс, отговорът е – ДА! И причината не е, че ние сме дигитална агенция и вярваме в интернет маркетинга. Причината е съвсем проста и е свързана с ресурси.

Тъй като целта на една въвеждаща кампания е информация за бранда/продукта/услугата да достигне до колкото може повече от потенциалните потребители, а ресурсите винаги са ограничени, трябва внимателно да се преценят ползите и негативите на различните комуникационни канали. Разбира се, отчитайки спецификите на бизнеса.

Задайте си въпроса – искате ли да вложите огромни средства в телевизионна реклама, която несъмнено достига до най-много потребители, но като цяло е много скъпа и ще глътне целия Ви бюджет.  И това при положение, че все още тествате новия пазар и не знаете дали ще постигнете търсените резултати. Дигиталният маркетинг, в който освен че разходите за реклама са много по-ниски, предлага възможност те да бъдат контролирани на ежедневно ниво. Кампаниите могат да бъдат адаптирани незабавно спрямо резултатите, които виждате на момента. Това позволява голяма степен на минимизиране на риска и по-бързото възвръщане на инвестицията, която сте направили.

Другият съществен елемент, който не бива да се подценява, е сложността на управлението на офлайн и онлайн кампаниите на новия пазар. Сигурно знаете от опит колко трудно се намира надежден партньор в собствената държава. Представете си колко по-сложно е това на нов пазар, чийто пулс все още не сте хванали добре. Онлайн рекламата позволява да работите със същите хора, които добре познавате и които имат опит с Вашия продукт или услуга. Интернет позволява дигиталните кампании да се изпълняват и проследяват от всяка точка на света.

Специфики на дигиталната реклама на международните пазари

Всяка уважаваща себе си дигитална кампания се гради на познаване на целевите групи. За да имате успешна кампания на нов пазар, ще бъде необходимо не само да адаптирате настоящите си кампании, но и добре да помислите преди това. Напълно е възможно продуктът Ви да се намира в два съвсем различни етапа на жизнения си цикъл в собствената си държава и на новия пазар. Затова не може просто да пренесете най-актуалната си кампания и да си изтупате ръцете. Това не работи.  Хубавото е, че вече имате разработени материали и опит от родния си пазар, които могат да Ви спестят разходи. Това, което трябва да направите от тук нататък, е да подберете внимателно посланието и криейтива по начин, който най-точно ще отговори на целевите групи на новия пазар. Излишно е да споменаваме, че преводите трябва да бъдат на професионално ниво.

Не се изненадвайте, ако бюджетите на международните Ви кампании значително надвишат този, който отделяте в България. Нашата страна все още държи сравнително ниски цени на рекламата в интернет, но това може да не е така в новата страна, в която искате да продавате. Затова тествайте с определен бюджет, докато достигнете до оптималните нива.

Социалните медии са полезен инструмент за промотиране на бранда на нов пазар

Не се страхувайте да използвате всички възможни социални медии, които са подходящи за бранда Ви. Проверете кои от тях са най-популярни на новия пазар и действайте.

Основната грижа тук е да се рекламирате по начин, който отговаря най-точно на маркетинговите цели на бранда на новия пазар. Това в много случаи означава да подготвите поне някакъв бранд гайд (книга за бранда), който да дава основните насоки какво може и какво – не, да се публикува от профилите Ви в социалните медии. Това ще отнеме малко повече време в началото, но значително ще улесни процеса на управление на социалните медии в последствие.

Бъдете постоянни и консистентни – една от най-големите грешки, които можете да допуснете в социалните медии е да работите на кампанийна база, а извън кампаниите да забравите, че съществуват. Социалните медии не са телевизор, който ще излъчи рекламата Ви. Те са второто – човешко лице на бранда пред света. Чрез тях сте в постоянна връзка с феновете и потребителите си. Там ще получите директна и ценна информация за това как се възприемат продуктите Ви на новия пазар. За всеки отделен пазар – независимо дали сте избрали да ползвате един общ профил или множество различни за различните държави – се стремете да имате поне две публикации седмично. По-редките публикации могат да отблъснат потенциалните клиенти. Често се случва неактивността на профила да се пренесе върху възприятието на потребителите за бранда.

И не на последно място, не пропускайте да заделите бюджет за спонсориране на част от постовете си в социалните медии. Спонсорирайте само тези, които считате, че имат най-висок потенциал, но го правете. Само така ще сте сигурни, че това, което искате да кажете, ще достигне до достатъчен брой потребители. Бюджетът Ви отново може да варира значително от този в България, но още с първите тестове ще бъдете в състояние да определите оптималните нива.

Надяваме се, че това ново допълнение в обширната тема за дигиталния маркетинг в чужбина Ви е било полезно. С повече въпроси и коментари можете да се свържете с нас на welcome@digital-marketing.bg или чрез страницата на DMG в интернет.