Блокчейн технологии и дигитален маркетинг
Дигиталният маркетинг е една от сферите в съвременния свят, които търпят непрекъснати промени и принуждават всички свързани по един или друг начин с него, да следят отблизо новите технологии, за да останат в бизнеса.
Днес обръщаме поглед към блокчейн технологиите. По-голямата част от неизкушените от дигиталния маркетинг потребители свързват думата „блокчейн“ с появата на криптовалутите и изобщо финансовия сектор. И въпреки, че това е напълно легитимна връзка, самата технология стояща зад създаването на първата криптовалута вече е на път да извади наяве предпоставки за възникването на огромни флуктоации в начина, по-който дигиталния маркетинг и стоящите зад него бизнес процеси функционират в момента.
Какво е блокчейн?
Зад благозвучното наименование стои сравнително проста концепция – постоянен дигитален запис на транзакциите в мрежа. Под „блокчейн“ се разбира такъв регистър от данни, при който всяка нова информация се добавя под формата на „блок“ във веригата. Самата система е децентрализирана и информацията е разпределена на множество независими един от друг компютри. Това на практика означава, че вече съществуващите записи не могат да бъдат променяни, а само допълвани с нови блокове.
Какво се случва в момента?
За краткото време от създаването ѝ до момента технологията стояща зад Биткойн предизвика огромна полемика и създаде достатъчно интерес към възможните варианти за употребата ѝ. Според някои проучвания глобалните разходи за внедряване на блокчейн технологии ще достигнат 15 млрд. долара през 2023 г. (https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS45429719). Това на практика означава, че все повече компании ще инвестират, за да бъдат сред първите възползвали се от възможностите на технологията.
Как развитието на тази технология може да се отрази на дигиталния маркетинг?
Блокчейн технологията позволява извършването на транзакции между две страни без необходимост от участие на трета такава за верификация на информацията.
Какво означава това на практика в дигиталния маркетинг? В момента събирането на потребителска информация от компаниите е изключително лесен процес. Всеки сайт, всеки електронен магазин или платформа могат да поискат и съответно да получат значително количество лична информация от потребителите си – електронна поща, телефон, имена и т.н. срещу възможността да предоставят персонализирани предложения. Блокчейн технологията позволява монетаризация на личната информация, а защо не и на потребителското внимание и време? Представете си уеб сайт, който ви „възнаграждава“ с определено количество „точки“ (поради липсата на по-точен термин в момента) за всяка реклама, която сте изгледали. Или не си представяйте, вече съществува такъв бизнес модел.
Представете си рекламна кампания, в която потребителят бива директно стимулиран при закупуването на даден продукт. Няма нужда от посредници за раздаване на награди, спечелените точки / пари / токени се превеждат директно по сметката на потребителя Х, ако не в реално време, то значително по-бързо от сега.
Друг вероятен начин, по който брандовете могат да се възползват от блокчейн е възможността за потвърждаване на произхода на дадена стока. Днес все повече потребители се вълнуват от това дали продуктите, които купуват отговарят на определени изисквания, дали идват от конкретен район или са продукт на биологично производство. Невъзможността данните в блокчейн да бъдат променяни може да послужи като сертификат и доказателство за потребителя, че дадена риба в магазина е уловена точно там, където е заявено на опаковката, например. Подобен инструмент за възвръщане на доверието в бранда няма как да бъде пропуснат от маркетолозите.
И не на последно място по значение, представете си получаването на верифицирана информация за рекламните разходи и ефективност без участието на посредници. Това е и една от насоките, в които една от глобалните компании за бързооборотни стоки – Unilever инвестират заедно с IBM и в консорциум с още няколко големи американски фирми. Търси се подобряване на ефективността на направените разходи за медия купуване. Процесите протичащи между рекламодател – агенции – пъблишъри са изключително сложни и непрозрачни. Според някои данни само до преди 20 години около 80% от направените разходи за реклама са отивали директно в медиите. Днес този процент е не повече от 40.
Ние от Диджитал Маркетинг Груп в голяма степен следим с вълнение реализацията на блокчейн технологиите в дигиталния маркетинг. Повишаването на доверието между страните при медия купуването е един от резултатите, които очакваме с нетърпение и за който смятаме, че ще се отрази изключително благотворно на рекламния пазар. Въпреки, че блокчейн е все прохождаща технология и изчистването на процесите ще отнеме време, вярваме че в недалечно бъдеще ще видим значителни резултати от внедряването ѝ. Междувременно сме готови да посрещнем всички нужди на клиентите си на рекламния пазар. За повече информация ни потърсете тук.