Дигитални метрики

Метрики, без които вашият дигитален маркетинг не може

Смятате ли, че средствата, които инвестирате в дигитални кампании имат добра възвръщаемост? За да може да измервате дали кампаниите ви са успешни или не, е важно да знаете какви метрики да ползвате. За това ще представим най-често срещаните показатели и какво стои зад тях.

Преди да се концентрирате върху самите метрики е важно да обърнете внимание върху това, какъв тип реклама правите и с каква цел.

Целите на кампаниите ви могат да бъдат различни: от разпознаваемост на бранда, през ангажиране на аудиторията, до конкретни продажби.

Типовете дигитална реклама са свързани с това, каква визия сте решили да използвате (текст, банер, видео и т.н.). В този текст ще ви запознаем с различните видове реклама и метриките, чрез които да определите дали кампанията ви е успешна или не.

ТЕКСТОВА РЕКЛАМА ПРИ ТЪРСЕНЕ (Search ads)

Текстовата реклама се ползва най-често при търсачките. В България, както и масово навсякъде по света, най- употребявана е Google Search, но има и други платформи, които не отстъпват по качество и позволяват поднасянето на текстови реклами, при това с доста добра ефективност. След Google се нареждат – Bing, Yahoo, Ask и Aol Search.

Impressions – импресиите отразяват броя на показванията на вашата реклама. Ако основният ви фокус пада върху търсачките, от ключово значение е да сте по-напред. Отчитането на броя импресии е един от основните компоненти за контрол и управление на онлайн кампаниите.

CTR или Честота на кликовете – този показател отразява съотношението между общия брой импресии и кликове, които са направени на вашата реклама. При онлайн търсачките е важно да се борите и за по-ниска цена, като тук значение имат редица фактори. Добре е да преглеждате този показател за всяка отделна дума, която вмъквате, тъй като разликата може да е голяма за всяка една от тях.

aCTR или Средна честота на кликовете – този показател отразява средната цена за цялата ви кампания. Тя се сформира от различните стойности, които ще заплатите за думите, породена от индивидуалното търсене на отделните изрази и думи.

ДИСПЛЕЙНА (БАНЕР) РЕКЛАМА (display ads)

Reach – този показател измерва броя на уникалните импресии. Но не го бъркайте с броя на уникалните потребители, макар че е ориентир и за това. Колкото по-голям reach имате, толкова повече хора сте достигнали с вашата реклама. Тук вече е личен избор, дали това е най-важното за вашата кампания.

CTR (click through rate) – една от най-масово използваните метрики в отчитането на дисплейната реклама. Показва съотношението между броя импресии и броя кликове. Приема се, че колкото по-висок е CTR, толкова по-добра е кампанията. Макар че, дори и да е задоволителен, това не гарантира успеха на компанията.

CPM (cost per mille) – това е по-скоро модел на ценообразуване, отколкото метрика. CTM отчита цената, която рекламодателят плаща за 1 000 показвания на банера му. Това е един от най-често ползваните модели за ценообразуване в дигиталния маркетинг и е предпочитаната форма, ако рекламирате в премиум сайтове, както и в програматик рекламата.

CPC (cost per click) – този модел показва стойността, която се заплаща за клик за конкретна реклама. Масово се използва при рекламиране в мрежата.

CPA (cost per acquisition) – това е добър модел, ако имате онлайн бизнесът ви е развит на по-горно ниво. CPA отчита цената на придобиване на единица контакт/действие – доста по-ефективен начин за измерване от останалите метрики. За съжаление се ползва доста рядко , особено в България.

ВИДЕО РЕКЛАМА (video ads)

Impressions – този показател отчита брой на показванията на рекламата. Ако целите да създадете кампания за разпознаваемост на бранда, е важно да достигнете по-голям брой импресии. Ако създавате, обаче, по-тясно таргетирана кампания, трябва да внимавате дали искате да реализирате голям брой импресии или се стремите към по-малка аудитпория.

CTR – Той отчита съотношението между кликовете и импресиите. Този показател не е от най-актуалните метрики и не се използва толкова често във видео рекламата.

Completion rates – това е процентът на хората, които са изгледали цялото видео съдържание. Колкото по-дълъг е клипът ви, толкова по-малък ще е този процент. Времетраенето пряко зависи от качеството на самото видео.

CPM – един от най-често ползваните измерители. Той отчита стойността, която плащате за 1 000 виждания на рекламата (това, разбира се, не означава, че рекламата ви е гледана).

vCPM (viewable Cost per Mille) – ако искате да измервате видите импресии срещу цената, която плащате, то това е измерителят. Този показател ще се ползва все повече в сравнение с предходния. Причината за това е и в промяната на Google и IAB стандартите.

eCPM (effective Cost per Mille) – образува се като се разделят приходите от кампанията на общия брой импресии. Не е подходящ за всички бизнеси предвид трудностите в измерването на ефективността на кампаниите онлайн и офлайн.

NATIVE ADS – НОВИЯТ ТРЕНД

Native ads е модерното наименование на стария PR, но поставен в нова среда – дигитална. И тъй като понастоящем, а и през следващите години, това ще е един от горещите трендове, е важно да му обърнем необходимото внимание. И тъй като тук има нерешени спорове между рекламодатели и издатели какво да се измерва, е важно да обърнете внимание на следните показатели:

CPM – обикновено цената се определя на база показвания. Но ако искате да видите своята реклама в премиум сайт е важно да сте наясно, че там ще постигнете сделка на база ден. Тоест е добре предварително да имате данни за средния брой импресии, които се очаква да постигне рекламата ви. Важно е да не отчитате само съответният ден, в който плащате за реклама. Важно е да обмислите и дългосрочната перспектива. Рекламирането на native ads в премиум сайтове се отразява и на вашия имидж, търсачките ви “бутат” по-напред, а статията от рекламата, може да се използва дълго след този един ден, в който сте инвестирали в реклама например.

Engagement – това е показателят, който ви показва колко души са реагирали на вашето съдържание. Според вида на съдържанието това може да са кликове, четения, прекарано време, скролове и т.н.

В този пост представихме само част от измерителите, които са важни за оценката на ефективността на една кампания. Без тях няма как да определим дали една кампания е успешна или е пълен провал.

Метриките са важна част от маркетинговата ви стратегия, комуникацията компанията и откриването на правилния път към успеха. Колкото по-надълбоко познавате спецификите на своите маркетинг кампании, толкова по-добре ще се справяте с бъдещите си проекти.