Storytelling

Storytelling - защо завладява света на маркетинга и как работи?

Какво представлява разказването на истории (“storytelling”) в маркетинга?  Днес това е едно от най-популярните и бързоразвиващи се тенденции в контент маркетинга и основната му идея е да плени, задържи и фокусира вниманието на потенциалните потребители.

Тази стратегия спомага за това крайният потребител да се чувства по-свързан с бранда, което от своя страна предразполага за дългосрочни и успешни отношения между компанията и целевата група. Целта на този тип маркетинг не е просто самоцелно разказване на измислена история с надеждата някой да се заинтересува, а създаването и разказването на историята на бранда, на хората зад него и причината за неговото съществуване, по оригинален и автентичен начин, който да спечели лоялността на бъдещите клиенти.

Още по-интересното на този тип маркетинг е, че чисто от научна гледна точка работи. Голяма част от компаниите разчитат на суровите факти, за да впечатлят своите потребители, инвеститори или кредитори. За съжаление, това може и да не е най-успешната стратегия в бързоразвиващия се свят на маркетинга. Числата, колкото и да са впечатляващи те, са просто числа, които имат силен ефект върху лявата половина на мозъка, насочена към логическото мислене. По този начин, обаче, голяма част от ума остава неповлиян.

Това, което сторителингът прави, освен че пряко убеждава рационалната същност на човека, той работи върху други части на мозъка, които отговарят за сетивата, като слух и зрение.

Като една сложно изградена машина, човешкият мозък иска да състави история около всичко – по този начин случилото се става много по-реално и правдоподобно. Когато маркетингът на даден продукт използва тази “слабост“ на мозъка, брандът става по-приятен и близък до потребителя. Последно, но определено не по важност, този тип маркетинг действа пряко на емоциите, а това само по себе си му носи печеливши точки.

Безброй статии и проучвания са посветени на емоционалната страна по време на пазаруване и въпреки че понякога съществуват различни мнения, доказателствата са в полза на факта, че потребителите, независимо дали вярват в това, или не, не пазаруват рационално, а силно повлияни от емоциите си. Точно това е моментът, в който storytelling става извънредно полезен за всяка компания, която разчита на силен бранд.

Ползите от тази стратегия са ясни, но как можете да го приложите във вашата следваща презентация или кампания? Ето два от най-често използваните начини:

Разказвайте достоверни истории

Разликата между следните две изречения би трябвало да я ясна:

 

 

 

Вчера пуснахме нова кампания за един от нашите клиенти, която ще увеличи печалбата им за месеца с 20%. Това ще помогне за погасяването на дълговете.

 

 

Въпреки затрудненията, които изпитвахме с Иван от XYZ, след дълга и трудна среща в сряда вечерта, на следващия ден бяхме готови да създадем най-добрата кампания, която компанията някога е виждала. Разбира се, ще отнеме време и много усилия, но нямаме съмнения, че завършекът ще е успешен и продуктът ще бъде истински хит. А и Иван ще може най-сетне да спи спокойно, знаейки, че с 20-те процента увеличение на печалбата ще може да погаси миналогодишните си дългове.

 

 

Първото и второто изречение предлагат на читателя подобна информация. Въпреки това, когато някой прочете втория абзац, усещането за достоверност е много и по-силно и бъдещият клиент би се повлиял от това.  От текста също се подразбира, че екипът в компанията, която разказва случката от миналата сряда, не се страхува от проблемите и би вложила дори извънредни усилия в това клиентите им да успеят.

Бъдете близко до потребителя

Друга успешна стратегия в използването на истории е да бъде близка до потребителя. По този начин той би могъл да се припознае в участника. Това е важно, защото колкото по-силна е връзката между потребителя и бранда, толкова по-лоялни и успешни взаимоотношения ще има между тях.  За да се постигнат тези неща, разказването трябва да е детайлно и да се опира на различни сетива, но същевременно да не става прекалено дълго, тъй като тогава ще бъде изгубен интересът от страна на потребителите. Колкото по-оригинална и персонална е историята, толкова повече хората ще й повярват и запомнят.

Такъв е и примерът, който сме избрали за вас. Компанията, която ще ви представим, е известна на всички както в бранша, така и извън него – Google. Експертите казват, че това е компанията, в която сторителинг маркетингът не само е на пиедестал, но и се имплементира по възможно най-добрия начин. Преди да продължите нататък с четенето, Ви насърчаваме да изгледате следното видео – една от рекламите на търсачката в Индия: http://bit.ly/Google-case-study

В нея може да открием елементите на разказването, които по-рано споменахме, както и нови такива, и да сложим всичко това в перспектива. Историята се развива в Делхи, Индия и ни показва дядо, който разказва на своята внучка за приятелство от преди десетилетия, разкъсано не от кавги, а от проблемите между държавите на двамата приятели – Индия и Пакистан.

Историята, която титанът в сторителинга ни разказва, е истинска, емоционална и силна. Точно такава, каквато със сигурност ще въздейства върху потребителите. Брандирането е минимално, фокусът не е върху невероятните преимущества на Google, без който нищо от това не би било възможно. Напротив, фокусът е върху всички тези емоции, които биват постигнати с помощта на търсачката на Google – състрадание, човечност, любов и доброта.  Видеото е силно и въздействащо, без да бъде натрапчиво, но в никакъв случай не позволява на потребителя да забрави, че компанията зад всичко това е точно Google.

Можем да ви помогнем да развиете уникално съдържание под формата на storytelling, което по непринуден и естествен начин ще донесе големи дивиденти на компанията ви под различни форми. Потърсете ни тук, за да разкажем вашата история на вашите потребители по един уникален и ангажиращ начин.

Автор: Ива Франзелова