Стереотипите и добрата реклама или как предразсъдъците пречат на маркетолога

*Автор на статитята: Ренета Цветанова

Какво са стереотипите? Етимологията на думата идва от гръцки στερεός (stereos) солиден и τύπος (typos) впечатление. Това предполага, че в същността си стереотипите са опростени и постоянни определения за човек, група от хора или неща. Употребата им понякога може да бъде напълно невинна, но често пъти стереотипите придобиват обиден характер по отношение на пол, култура и раса. Как тогава те се използват в маркетинга?

Една от задачите на маркетинга е да осигури правилно съобщение от производителя към потребителя, което трябва да стигне до правилната публика и всичко това трябва да протече гладко, без двусмислици. Като цяло маркетолозите използват стереотипи (съзнателно или несъзнателно), за да направят продукта лесно разпознаваем от широката публика. Разбира се, пазарното сегментиране и допускане е необходимо в маркетинга. Но не винаги искаме кампании, насочени към всички. А прекалените обобщения са сигурен начин са създаване на лоша кампания. Никога не забравяйте, че въображамият ни потребител не е истински.

Именно по тази причина стереотипите, с които работим не трябва да бъдат твърде закостенели. Ние само си представяме идеалния купувач. Вдъхнете му живот, като разговаряте с настоящите клиенти, възползвайте се от опита на вашия екип и дайте възможност на вашата целва група да еволюира. По този начин тя ще ви служи ефективно и ще остане адекватна на пазарната обстановка.

Видеоигрите са пример за силата и постоянството на стереотипите. Въпреки че над една четвърт от всички геймъри са на възраст над 45 години, а 52% са жени, социално ненакърненото клише за момчета тийнове с пъпки продължава. Подобни стереотипи водят до някаква “маркетингова миопия“ и ненужно изключване на потенциални клиенти.

Големите 3 в маркетинговите стереотипи

Пол, възраст, поколение Y

„Мъжете така, жените обратно“. Постоянните стереотипи и обобщения обикновено са пречка, а не помощ. Да разделите пазара по възрастови групи е лесно, но и подвеждащо в същото време. Например не всички пенсионери жадуват за градинарство, а групата хора между 18 и 24 години обхваща всякакви навици за пазаруване, приоритети, семейни взаимоотношения и професии. Поколение Y или известни още като millennials (на възраст 18 и 34 години) са любима тема на маркетолозите. Те са далеч от апатичните нарциси, в които биват обвинени. Ето защо, всеки опит да се разработи маркетингова кампания, която да се хареса на цялото поколение, е обречена на провал.

Маркетирайте за хора, не за стереотипи

Ключът към това всъщност е прост. Отнасяйте се към потребителите си към такива, каквиво всъщност са: индивиди. Това не означава да таргетирате хората един по един, разбира се. Това е времево неизпълнимо и твърде скъпо начинание. Напротив, значи да подходите по-умно и обмислено към вашия пазарен сегмент.

Статистика, а не стереотипи

За разбулването на предразсъдъците и стереотипите акуратните данни са изключително важни. По-нагоре споменахме, че просто е непродуктивно да се маркетира за цяло поколение. За щастие, имаме статистически изследвания, които ни помагат да идентифицираме общите черти на тази огромна група от хора. Много далеч от техния стереотипен образ, изследванията показват, че т.нар millennials потребители са образовани, политически осъзнати, digital natives с жажда за пътувания, изучаване на чужди култури.

Внимание! Tова е музика за ушите на всички, които работят във сферата на маркетинга – това поколение не се притеснява да харчи пари за разлика от предишното. От друга страна поколение Y са израснали с интернет, които им позволява да имат знанието на света в джоба си, очакват повече и изискват повече. И то незабавно.

Етапът на живота, в който се намира отделна личност, може да ви каже повече от възрастта на индивида сама по себе си. Вашият 28 годишен мъж може да е женен, утвърден професионалист с ипотека или един пък може да работи на непълно работно време и да спи да дивана на приятел. Техните приоритети, интереси и пазарни навици ще варират изключително много и вашите проучвания следва да го отразяват.

Минало, настояще, бъдеще

Отнема време да отсеете детайлите, които са релевантни за вашия бранд, но правейки го ще избягате от стереотипите и ще направите специално изготвена „като по мярка“ маркетингова стратегия за вашите потребители. В дългосрочен план това ще ви спечели много. Данните, събрани от публиката ви, или тези извадени от външни проучвания, ви позволяват да вникнете по-дълбоко в приоритетите, интересите и навиците на потребителите си, давайки ясни насоки как да ги задоволите по-добре. Така казано, освен фокусирането върху настоящите клиенти е добре да помислите и за потенциалните такива.

Компаниите обикновено имат много повече данни за настоящите клиенти от евентуалните бъдещи такива. Това означава, че маркетинговите кампании се фокусират към вече „спечелените“ клиенти. От друга страна, ако характеризирате демографските специфики и характеристики на нова потенциална група , то ще си осигурите по-добро разбиране и адаптиране към нуждите на новата вълна от клиенти.

Затова вместо да разчитате да стереотипи, поддържайте рекламите си истински и релевантни към настоящия момент. Направете добре проучването си и го подновявайте всеки 6 месеца, за да сте сигурни, че се свързвате по най-добрия начин с тях сега и в близкото бъдеще.

 

Ние в Digital Marketing Group работим всеки ден, за да идентифицираме по-добре потенциалните потребители на своите клиенти. Създаваме и настройваме кампании и търсим най-ефективните решения. Потърсете ни още сега за консултация или просто разговор на +359 88 979 0080.