Radio vs Digital

Ако управлявате малък или среден развиващ се бизнес в един момент е неминуемо да се запитате каква реклама е подходяща за бранда Ви. Разбира се, че всички искаме да сме модерни и дигиталната реклама много често изглежда като идеалната възможност да покажете бранда си и изградите бъдещия си бранд имидж. Всичко обаче зависи от това какво искате да постигнете. Както често споделяме – поставете си цели и те ще Ви помогнат в изграждането на стабилна маркетингова стратегия и план.

В практиката ни често се появяват запитвания за дигитална реклама (естествено, защото това е и нашия фокус), но и много често имаме клиенти, които се колебаят по отношение на рекламните канали и комбинацията от офлайн и онлайн комуникация. По тази причина днес решихме да разкажем малко повече за приликите и разликите между дигиталната и радио рекламата и как тези два различни комуникационни канала могат да бъдат полезни на бизнеса в страната.

Малко радио и дигитална статистика

В страната оперират три национални радио програми, пет радио групи и редица регионални радио станции, които покриват около 85% от населението. През последните години радио рекламата в България отбелязва съвсем малък ръст при разпределението на рекламните бюджети.

Далеч по-сериозни ръстове виждаме в дигиталната реклама, която в момента е вторият предпочитан канал за комуникации в страната (след телевизията, разбира се). Само за последната година инвестициите в дигитална реклама са нараснали с 16%. Ако искате да се запознаете по-подробно с тенденциите в дигиталните канали можете да го направите в тази статия.

Има ли проблем с радиото и защо дигиталните бюджети растат

Каквото и да говори статистиката, не бързайте да зачертавате радиото от потенциалните си рекламни канали. То, каквото и да се коментира в рекламния бранш, достига до много хора. Използването му, по правилен начин, позволява високо покритие на аудиторията. Това, което не може да прави, за разлика от дигиталната среда, е високо ниво на таргетиране. Веднъж осъзнали тази особеност не е трудно да се досетим, че радиото би могло да предложи много на кампании, ориентирани към reach или достигането на колкото е възможно по-голяма аудитория. И съответно ще работи с обратен знак, т.е. не е подходящо за тясно таргетирани кампании, които търсят точно определен вид потребител.

Другият сериозен проблем на радио рекламата в сравнение с дигиталните канали за комуникация е, че то не предлага възможност за директни конверсии. С един клик на обикновен банер, клиентът може да бъде заведен директно на мястото за покупка, което рязко покачва вероятността за извършване на такава. Радио форматът изобщо не предполага такава стъпка. Там рекламата може да даде конкретен адрес или указания за покупка, да представи бранда, негова инициатива или промоция, но не и да заведе потребителя директно в магазина.

Времето за слушане на радио също създава известни затруднения. Сигурно никого няма да изненадаме с факта, че най-слушаното време е в пиковите часове сутрин и вечер, когато хората пътуват за и от работа. И всеки рекламодател иска рекламата му да бъде излъчена точно тогава. Като вземем предвид, че броя на радио станциите, където можете да рекламирате е ограничен, то съвсем естествено запълването на сутрешните пикови часове с реклама става бързо. Това повишава цената на услугата по естествен начин, който не винаги води до добра ефективност на разходите.

Така че, ако бюджета ни е ограничен кое да изберем – радио или диджитал?

Отговорът на този въпрос е, познайте… зависи!

Противопоставянето на тези два рекламни канала може би вече Ви даде достатъчно храна за размисъл. Но, може би точно тук е моментът да хвърлим бомбата и да кажем, че най-ефективната стратегия за бранда ви, може да не е в избора между радио и диджитал,…

… а в това да бъдат използвани заедно!

Без да се замисляме можем да кажем, че истински добрите маркетингови кампании съчетават използването на различни канали, за да изпълнят целите си. Но радиото и дигиталните канали са отлична комбинация за брандове, които търсят ефективно използване на наличните си ресурси и постигането на максимални резултати.

Радио и search (търсене)

Не се колебайте да интегрирате радио рекламата и дигиталното търсене. Радиото ще даде възможност посланието Ви да достигне до широк кръг хора, докато търсенето ще постигне високо ниво на таргетиране. Точно така можете да вземете най-доброто и от двата свята. Включете някои ключови думи в радио рекламата си и проследете резултата при search. Убедени сме, че ако сте се справили добре с криейтива, ще видите незабавен резултат.

Радио и дисплейна реклама

Друг особено ефективен модел е комбинацията между радио и дисплейни формати, особено когато става въпрос за потребителски стоки. Създайте интерес с хубава радио реклама и неминуемо клиентите ще се сетят за Вас, когато видят банер. За да не ставате досадни, използвайте възможностите на дигиталния маркетинг и в частност на програматик рекламата, за да таргетирате още по-точно клиентите, които ви трябват най-много.

Радио и социални медии

Не забравяйте и социалните медии. Комбинацията от радио реклама и социални медии е най-подходяща за кампании, които целят да създадат цялостен имидж на бранда. Лесно е да се комбинират местните новини и забавни предавания със създаването на релевантно и интересно съдържание за социалните медии. Можете, например, да спонсорирате определено радио предаване и покрай това да се сдобиете с голямо количество интересно съдържание, което да споделите, чрез социалните си акаунти. Комбинацията от радио и социални медии може да представлява един особено достъпен модел за създаване на дългосрочен имидж на бранда, който да увеличи възвръщаемостта на инвестициите неусетно.

Съществуват, разбира се и други успешни варианти за комбинация на радио и дигитална реклама. Видеото в интернет, например, заема все по-голям дял от използваните рекламни похвати, а комбинацията от визуално и звуково покритие на целевите групи може да има страхотен надграждащ ефект за всякакви видове бизнес. Без да навлизаме в повече излишни детайли, Ви оставяме да помислите. Повече можем да ви разкажем на живо в жълтия си офис в полите на Витоша. Потърсете ни на тел: 0700 200 55 или на welcome@digital-marketing.bg.