Програматик

66 % от маркетинг мениджърите очакват ръст в инвестициите си в програматик реклама

Данните са от проучване на AdRoll сред 1 050 маркетинг мениджъри

Проучване на една от водещите световни мрежи за управление на програматик AdRoll сред 1 050 маркетинг мениджъри установи, че само за година двойно е нараснал броя на маркетинг мениджърите, които планират да увеличат инвестициите си в програматик реклама.

Основните причини за това са желанието им да оптимизират процесите по закупуване на реклама, както и да имат по-ясна представя за възвръщаемостта на направените инвестиции (ROI).
Интересен е фактът, че над 50 % от бюджетите в момента отиват за програматик купуване на реклама (срещу една 7 % през 2013 г.).

Сегментът, който движи развитието на пазара, са брандовете, които работят в B2C, тоест с крайни потребители. При тях се наблюдава почти двойно по-високо ниво на употреба на програматик реклама спрямо тези, които работят в B2B (с бизнес потребители).

Интересен е фактът, че рекламодателите, които работят в B2C сегмента, предпочитат програматик рекламата през социални мрежи, в сравнение с дисплейната реклама. Почти 75 % от тях ползват този канал, срещу 50 % в банер реклама. 47% от бюджетите за мобилна реклама и 32% от тези за видео реклама са инвестирани в програматик, 32% във видео. Интересен е факта, че 32% от ТВ бюджетите се купуват вече и чрез програматик.

При B2B компаниите разходите за инвестиции в програматик в отделните канали са с около 20 – 30 % по-ниски – едва 25 % бюджетите за мобилна реклама и 14% от тези за видео се инвестират в програматик.
1/3 от рекламодателите харчат над 50 % от бюджета си за програматик. 98% от анкетираните посочват, че очакват бюджетите за програматик да се увеличат или поне да останат същите.

В България

През последната година се наблюдава ръст в търсенето на програматик услуги и от страна на българските рекламодатели. В повечето случаи това са по-големи компании, които имат дигиталните умения и финансовия ресурс, за да управляват подобен тип реклама.

Според непредставително проучване на IAB България ръстът на програматик купуването на дисплейна реклама е под 10 %. По сериозно увеличение се е наблюдавало в т.нар. дисплей RTB (real time bidding реклами) – около 20 %.

По наши наблюдения основните двигатели на този растеж са или местни онлайн магазини, които се стремят да оптимизират разходите си за придобиване, или международни компании в областта на бързообортните стоки, които управляват нерядко програматик кампаниите си от чужбина.

Местните рекламодатели имат огромен потенциал за оптимизация в мобилни програматик кампании, като една от причините е все още по-ниската цена в сравнение с дисплей рекламите. Това обаче е и един от сегментите, които почти нямат разлика в нетните инвестиции за последните 2 години.

Очакванията

Очакванията са ни все повече местни фирми да започнат да отделят ресурси за програматик купуване на реклама. Основните двигатели за този растеж ще бъдат и самите рекламни агенции. Основните пречки обаче остават недостатъчното разбиране за този тип реклама сред масовите рекламодатели, по-трудното управление на кампаниите, както и недостатъчните бюджети при част от брандовете.