Каква е тайната и защо Snapchat е толкова популярен?
Snapchat за много кратко време се класира сред най-посещаваните апликации. Какво се крие зад успеха на апликацията с мигновено изчезващи съобщения?
Snapchat е с петгодишна история и на ден има около 150 милиона активни посещения, повече дори и от Twitter, a за по-малко и от година привлече 40 милиона нови. Броят на посетителите сам по себе си е внушителен и можем да отбележим, че голяма част от аудитория е между 12 и 24 години. Това е достатъчно, за да започнем да се притесняваме не само за Instagram, но и за Facebook.
От работеща страна ситуацията изглежда добре. До момента апликацията е привлякла и голям кръг от инвеститори, приходите растат от година на година. През май тази година събраха 1,81 милиарда долара, а прогнозната стойност на компанията е увеличена на 17,8 милиарда долара.
Snapchat не спи на трофеите си и постоянно е в търсене на нови идеи, които все повече да привличат и задържат потребителите му. Така неотдавна промениха името и представиха първите си очила, купиха мобилна търсачка и измислиха реклами, които успяха да задържат фокуса.
В какво се крие тайната на успеха?
Защо Snapchat е толкова популярен? Основателят и директорът на Snapchat, 26-годишният Евън Шпигел споделя, че достъпността и популярността на Интернет в днешно време е огромна и по този начин с лекота можеш да създаваш и споделяш мултимедийно съдържание.
В ерата на персоналните компютри, както и времето, в което живеем, Шпигел казва, че границата между онлайн и офлайн света, вече не е важна. Нашият социален живот протича в две части, а благодарение на достъпността на интернет, можем да отличим онлайн момента, който сме заснели с камерата си, когато сме били офлайн. Ако преди гледахме снимките си от пътувания и ваканции чак след като се върнем вкъщи, обработим филма и създадем изображенията, то днес провокираме колегите си със снимки от плажа.
В същия дух, за портретите и автопортретите беше необходимо майсторство и часове търпение, но дори и когато аналоговата фотография завладя света, не успя да се приближи толкова до популярността на „селфито“ днес.
Шпигел ни насочи вниманието към това, че именно тази генерация дава началото на една различна форма на изразяване и показване на емоциите си. При Snapchat тази комуникация е насочена към съдържанието и съобщението към хората, които са ни близки, не толкова на това, как изглежда самата тя.
Краткотрайността на съобщението дава възможност да се избегнат безмилостните правила, чрез които всичко, което е споделено „онлайн“ остава там, в постоянна връзка с нашата идентичност.
В света всичко е преходно, заличимо и Шпигел се осланя на тази теория при създаването на Snapchat. Тоест съобщението, което изпращаме обикновено изчезва след най-много десет секунди и можем да си позволим да рискуваме и да изглеждаме глупави, развратни, политически некоректни и всичко, което ни дойде на ум без страх от трайни последици. Това отваря прозорец за експериментиране, изследвания и игри.
Цялата платформа Snapchat няма нито някакви строги правила, нито събира много данни за ползвателите си.
Освен обяснението на Шпигел за популярността на Snapchat, съществуват и други.
Едно такова е на Кейси Нейстат. Той споделя, че трикът е в това да създадеш лесен начин за разказване на истории, които да се споделят мигновено и да изглеждат искрени и автентични. Така се създава привлекателно съдържание, което не се осланя на алгоритми, а на живи хора, както в процеса на създаване, така и в монтажа.
Snapchat и рекламодателите
Що се отнася до рекламодателите, Snapchat e между редките в света социални мрежи, които могат да им предоставят същото, което и телевизията: да, потребителите виждат, вместо да „стоят“ на една страница, на една обява, в даден момент на живо и то във времето, в което по-младото поколение обръща гръб на телевизията.